wat een jaar!

Heel langzaam gaan we naar het einde van 2018. Voor ons een bijzonder jaar met hoogte- en dieptepunten. Veel deelden we via social media, een deel ook niet. Absoluut dieptepunt was het zeer onverwacht overlijden van onze medewerker Rob Poos. Jarenlang stond hij in alle vroegte ons magazijn te regelen en kon je de wereld even evalueren met een kop koffie. Op zijn rouwkaart stond Rob met zijn kleinkind afgebeeld, en stond Rob in FVH- kleding. Zijn foto hangt in ons kantoor voor altijd. Dieptepunten zijn ook de ernstige ziektegevallen ( waaronder een hersenbloeding en kanker). Natuurlijk vielen er enkele projecten weg waaronder ABC Spijkernisse ( na 22 jaar) en onlangs de huismeester van Unibail Zoetermeer ( na 29 jaar op het project) maar kunnen we dit in vergelijk met de personele tegenslagen eigenlijk niet in dezelfde alinea plaatsen. 

Hoogtepunten waren onder meer de grote groei van FVH. We factureren nog even door maar verwachten op 9.7M uit te komen ( van 8.1M in 2017) en realiseren daarmede een grote groei. De winstwaarde komt eveneens ook op niveau waardoor we de groei opnieuw uit eigen middelen hebben gefinancieerd. Het ziekteverzuim is met ruim 33% gedaald, deels door het inschakelen van Pay-rolling en deels door een intense begeleiding van zieke medewerkers via HR en externe adviseurs. De Arbodienst heeft een mindere rol hierin gespeeld en daardoor gaan we in 2019 naar Arbo Anders en op zoek naar een nog lager verzuimcijfer. In 2018 openden we het verkoopkantoor in WTC Rotterdam en hebben we de doelstrategie 'Rotterdam wordt FVH' gelanceerd.

Op gebied van interne samenwerking is een nieuw doel beschreven en is een eerste groepstraining reeds opgestart. Tevens is voor een ieder een opleiding gezocht welke meerwaarde gaat geven aan de medewerkers en de groep. FVH moet zich als bedrijf gaan richten op 15M euro en dan moeten nieuwe structuren worden ingevoerd. In 2018 behaalden we het SIEV Keurmerk ( nadat we het OSB Keurmerk hadden doorgeknipt) en tevens het MVO Keurmerk. En natuurlijk hebben we nog steeds het Keurmerk Betrouwbaar Ondernemen via de NEN-4400 welk we al sinds 2008 ( 10 jaar!) als een van de allereerste schoonmaakpartijen onderhouden. Voor 2019 staat het keurmerk ISO 9001 klaar maar daarover in een volgende update meer.

Het segment winkels en winkelcentra blijft de hoofdmoot binnen FVH. We zijn dan ook hard gegroeid in dit segment en ook in 2019 staan hele mooie winkelgebieden klaar zoals de Koperwiek Capelle, Cruquius Hoofddorp en Brusselse Poort Maastricht. En vele anderen.  Heel interessant is de verbouwing van het winkelcentrum Kijkduin wat wij sedert dit jaar van heel dichtbij mogen volgen als ook de ontwikkeling van Leidsche Rijn. En ondernemend is het totaal concept voor een internationale winkelketen. Voorts bezochten we voor het netwerk onder andere de Mapic en de Mipim te Cannes, stonden we met een stand op de Provada, gingen we mee met studiereizen naar Hamburg, Marseille, Madrid en Valencia van de NRW en JorNext, zaten we op speciale uitnodiging op de MVGM vaartocht vanuit Harlingen, en volgden we vele bijeenkomsten en workshops.


Het segment kantoren is sterk groeiende. Vanuit het WTC Rotterdam wat wij in 2018 middels een langdurig contract opgestart hebben en alwaar we vanaf 2019 ook het gevelglas gaan onderhouden, hebben we de aanval op het segment geopend. Het groeiplan 2019 in dit segment ( multi tennant) is gesteld op 2M euro en de eerste klap in Rotterdam is binnen: De Rotterdam. En werken we hard aan een verrassend plot.

Het was opnieuw een enerverend jaar. We blijven groeien, als bedrijf qua omzet en structuur, als werknemers en als prive persoon. We blijven investeren, in elkaar en in onszelf. En aan u allen, dank dat we dit weer konden meemaken! #fvh heeft haar doelstelling van 10M bereikt!