“Mijn werk geeft mij veel voldoening” zegt Elza. “Waar gewerkt wordt ontstaat nu eenmaal rommel maar na mijn schoonmaakwerk is alles weer schoon en netjes. Je merkt dat medewerkers dat heel fijn vinden. Soms maken zij er ook een aardige opmerking over. Die waardering van de klant is mij veel waard. Het is voor mij de kers op de taart als ik eer van mijn werk heb. Vaak zien medewerkers van de klant mij ook echt als hun collega.
Goed schoonmaken is iets dat ik met hart en ziel doe. Mensen vinden het prettig om in een schone en opgeruimde omgeving te werken. Ik denk dat zij er ook beter door werken. Dat kan ik mij ook wel voorstellen. Als ik na een paar dagen nog steeds dezelfde vlek of pluis op de grond zie, zou ook ik mij daaraan ergeren. Werken naast een prullenmand die dagenlang niet geleegd is, dat zou toch niemand moeten willen. Zeker als het warm is, zal bijvoorbeeld een bananenschil of klokhuis gaan stinken. En als mensen naar het toilet moeten, vinden zij het ook prettig als dat goed is schoongemaakt en dat er toiletrollen en handdoekjes zijn. Ik zorg ervoor dat mensen zich niet aan dit soort dingen ergeren, omdat ik het zelf ook niet zou willen.
Goed schoonmaken is meer dan alleen je best doen. Het is veel moeilijker dan vaak gedacht wordt. In de afgelopen jaren is het vak ingewikkelder geworden. Er zijn in kantoren veel meer verschillende materialen dan vroeger. Ook het schoonmaken verandert daardoor. Zo wordt er bijvoorbeeld steeds minder schoonmaakmiddel gebruikt. Ik moet daarom een goede opleiding hebben en de juiste schoonmaakmaterialen kunnen gebruiken. De FVH Facility Groep zorgt daarvoor”